Projekty i programy
- Moc Relacji w Edukacji
- Projekt OMEGA - 2025/2026
- Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
- Projekt grantowy ,, Korzenie i skrzydła: z historią ku przyszłości” 2025
- Projekt grantowy ''Wiedza, aktywność, relacje'' 2025
- Kierunek-Zawód
- BohaterON 2025
- Świadomość Procentuje 2025
- Aktywny AS 2025
- TechEcoCulture Explorer 2024-2026
- Harmonia muzyki 2024/2025
- ABC Higieny Cyfrowej 2024/2025
- 1000-lecie Królestwa Polskiego 2024/2025
- Godzina dla MŁODYCH GŁÓW - 2024/2025
- Akademia Bezpiecznego Puchatka - 2024/2025
- Bezpieczna Kraina ENERGA-OPERATOR SA - 2024/2025
- Aktywny do Kwadratu 2024/2025
- WF z AWF - 2024/2025
- Projekt edukacyjny - PRZYJAZNY TORNISTER - 2024/2025
- Empatyczna Klasa 2024/2025
- Akademia Lubella
- Zdrowo i kolorowo
- Chroń przed kleszczami
- Profilaktyka chorób pasożytniczych-owsica, wszawica,świerzb
- Zdrowo jem, więcej wiem 2024/2025
- Radosny uśmiech. Radosna przyszłość.
- Polak ma essę!
- Fundacja Anwil - Budujemy mosty- Wszyscy jesteśmy różni, ale równi
- Fundacja Anwil - Zielono nam -2023/2024
- Laboratoria Przyszłości - 2023
- Wakacje z Anwilem - 2021
- Świetlicowi odkrywcy
Moc Relacji w Edukacji
"Moc Relacji w Edukacji – łączymy, aby zmieniać" to ogólnopolska inicjatywa, która stawia relacje, zaufanie
i współpracę w centrum szkolnych zmian. Projekt łączy wszystkie 16 województw, tworząc sieć osób i instytucji działających na rzecz lepszej edukacji. Razem budujemy kulturę wsparcia – od kontroli do partnerskiej współpracy, od działań w pojedynkę do wspólnoty praktyki, od niepewności do realnego wpływu. To zaproszenie do mądrej, wspólnej zmiany w polskich szkołach.Projekt realizuje Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy i jest on finansowany z dotacji celowej Ministra Edukacji Narodowej (MEN/2025/DK/1450).
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Polskich Olimpijczyków jest jedną z nielicznych szkół biorących udział w tej inicjatywie.
Wśród Ambasadorów naszego województwa znalazła się pani dyrektor Magdalena Lewandowska.
W ramach tej inicjatywy w naszej szkole odbyły się MINI PROJEKTY, materiały zostały przesłane do bazy Repozytorium.
PONIŻEJ PRZEDSTAWIAMY NASZE PROJEKTY REALIZOWANE W RAMACH INICIATYWY "MOC RELACJI W EDUKACJI"
PROJEKT „Nasze szlaki – ciekawe miejsca we Włocławku”
AUTOR- Monika Rucińska
KLASA 3
Punktem wyjścia było zauważenie, że uczniowie klasy 3 znają tylko niektóre miejsca we Włocławku, a ich wiedza o historii, legendach i lokalnych tradycjach jest ograniczona. Dotychczasowa forma zajęć nie angażowała wszystkich dzieci w aktywne poznawanie miasta, ani nie rozwijała umiejętności pracy w grupie i kreatywnego działania. Pojawiła się potrzeba realizacji zajęć, która pozwoli każdemu uczniowi aktywnie uczestniczyć, rozwijać kompetencje społeczne, artystyczne i cyfrowe oraz pogłębiać wiedzę o swoim mieście.
CEL:
- rozwijanie współpracy w grupie, odpowiedzialności i samodzielności uczniów,
- poznanie najciekawszych i najważniejszych miejsc we Włocławku,
- rozwijanie kreatywności i kompetencji artystycznych poprzez tworzenie map, albumów, komiksów i plakatów,
- wzmacnianie poczucia przynależności do miasta i zainteresowania jego historią i kulturą,
- kształtowanie umiejętności prezentacji, autoprezentacji i komunikacji,
- budowanie radości i satysfakcji z osiągniętego efektu pracy grupowej
PROJEKT "Sztuczna Inteligencka w nauce języka angielskiego"
AUTOR- Agnieszka Tarnawska
II etap edukacyjny
Pomysł na wdrożenie projektu dotyczącego sztucznej inteligencji w nauczaniu języka angielskiego pojawił się w odpowiedzi na rosnące znaczenie kompetencji cyfrowych oraz naturalne zainteresowania uczniów nowoczesnymi technologiami. Zauważyłam, że uczniowie klasy 6 chętnie korzystają z aplikacji mobilnych, narzędzi internetowych i mediów społecznościowych, a jednocześnie potrzebują wsparcia w rozwijaniu języka angielskiego w sposób dla nich atrakcyjny i praktyczny. Wprowadzenie AI do procesu nauczania pozwala połączyć nowoczesne narzędzia z realnymi potrzebami uczniów, pobudza ich kreatywność i motywację, a jednocześnie podnosi jakość kształcenia. Celem było także pokazanie, że sztuczna inteligencja może pełnić funkcję edukacyjną, a nie tylko rozrywkową.
CEL:
Celem projektu było wprowadzenie uczniów w świat sztucznej inteligencji oraz pokazanie, jak może ona wspierać naukę języka angielskiego poprzez rozwijanie słownictwa, gramatyki, kreatywności, umiejętności komunikacyjnych i pracy zespołowej.
Dodatkowym celem było zwiększenie motywacji uczniów poprzez oparcie projektu na atrakcyjnych dla nich narzędziach cyfrowych oraz wypracowanie finalnego produktu (filmiku, komiksu, plakatu, quizu lub prezentacji).
PROJEKT "Zdrowie w filiżance - herbaty ziołowe i owocowe"
AUTOR:Iwona Palińska -Kacprowicz
Punktem wyjścia był dla mnie program edukacji zdrowotnej, który zakładał pracę metodą projektu. Poczułam, że warto poszukać tematu, który nie wynika wprost z podstawy programowej, a jednocześnie dotyka codzienności uczniów i realnie wspiera ich zdrowie. Zastanawiając się nad tym, co mogłoby ich zaciekawić i jednocześnie rozwinąć, zauważyłam, że treści z biologii, chemii i plastyki świetnie się uzupełniają — pozwalając łączyć wiedzę o witaminach, ziołach i owocach z twórczym działaniem.
Myślałam też o uczniach, którzy nie uczestniczą w zajęciach edukacji zdrowotnej. Chciałam, by i oni mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę o zdrowiu i rozwijać kompetencje w ramach innych przedmiotów.
Ogromnie dodało mi odwagi to, że moje koleżanki — nauczycielki biologii, chemii i plastyki — z entuzjazmem przyjęły ten pomysł. Ich otwartość i gotowość do wspólnej pracy sprawiły, że poczułam, iż tworzymy coś wartościowego, co naprawdę może wnieść świeżość i radość w szkolną codzienność
Projekt pokazał, że dbanie o zdrowie zaczyna się od drobnych gestów i świadomych wyborów. Uczestniczyli w nim uczniowie klas 5a–5d oraz 7a, 7c, 7d, a także nauczyciele czterech przedmiotów. To doświadczenie, które — mamy nadzieję — pozostanie z uczniami na długo.
CEL:
Celem wprowadzonej zmiany jest stworzenie interdyscyplinarnego projektu edukacyjnego, który pozwala uczniom w praktyczny i twórczy sposób pogłębiać wiedzę o zdrowiu, właściwościach ziół, owoców i witamin, rozwijać kompetencje współpracy, kreatywności oraz samodzielnego myślenia, a jednocześnie angażuje uczniów z różnych przedmiotów i wzbogaca szkolną codzienność o wartościowe doświadczenia edukacyjne. Istotnym elementem było także zwiększenie dbałości o dobrostan uczniów.
13PROJEKT: Dwugłos sceniczny: między komizmem „Zemsty”
a tragizmem „Balladyny”AUTOR: Joanna Świeczkowska
II etap edukacyjny
Decyzję o realizacji projektu teatralnego podjęłam, ponieważ zauważyłam potrzebę większego zaangażowania uczniów w pracę z tekstem literackim oraz rozwijania ich kompetencji społecznych i artystycznych. Punktem startowym była obserwacja, że tradycyjne metody omawiania lektur nie zawsze pozwalają uczniom w pełni zrozumieć emocje i motywacje bohaterów ani dostrzec teatralnego charakteru dramatów. Wiedziałam również, że klasy potrzebują działań, które integrują grupę i dają uczniom możliwość samodzielnego działania.
Zmianą, którą chciałam wprowadzić, było odejście od schematycznego omawiania lektury na rzecz pracy projektowej, w której uczniowie przejmują odpowiedzialność za efekt końcowy, współpracują w różnorodnych rolach i uczą się poprzez praktyczne działanie. Chciałam, aby uczniowie doświadczyli literatury w sposób bardziej twórczy, aktywny i atrakcyjny, a także aby rozwinęli kompetencje, które trudno ćwiczyć podczas lekcji w tradycyjnej formie — takie jak komunikacja, organizacja pracy, kreatywność czy rozwiązywanie problemów tj. budowanie pewności siebie poprzez wystąpienie publiczne. W projekcie każdy uczeń – niezależnie od predyspozycji, opinii, orzeczenia czy wcześniejszych doświadczeń z teatrem – może znaleźć miejsce dla siebie: na scenie, przy scenografii, rekwizytach, muzyce czy promocji. Chciałam w ten sposób zwiększyć ich pewność siebie i pokazać, że udział w działaniach artystycznych nie jest zarezerwowany wyłącznie dla „najlepszych”.
Zauważyłam, że kiedy uczniowie czują się bezpieczni, docenieni i mają realny wpływ na efekt końcowy, chętniej podejmują wyzwania. Dodatkowo, inspiracją było zachęcenie innych nauczycieli oraz przekonanie ich , że projekt teatralny sprzyja integracji, wyrównywaniu szans i budowaniu poczucia wartości u każdego ucznia. Dlatego zdecydowałam się na projekt, który łączy cele edukacyjne z potrzebą wzmocnienia uczniów i stworzenia im przestrzeni do twórczego, równego udziału.
Cel:
- Zwiększenie zaangażowania uczniów w proces kształcenia poprzez aktywną pracę nad inscenizacją dramatu.
- Wzmocnienie kompetencji społecznych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy, komunikacji i odpowiedzialności za wspólne zadanie.
- Przełamanie trudności związanych z wystąpieniami publicznymi oraz stopniowe budowanie pewności siebie u uczniów.
- Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez umożliwienie wszystkim uczniom – pełnienia ważnych ról w projekcie.
- Kształcenie umiejętności samooceny.